torsdag 23 augusti 2018

Norling-intervju, januari 2006

Så vilket lag vinner Allsvenskan 2006?
 – Jag hoppas att vi gör det. Att säga något annat känns jävligt konstigt. Om vi gör det är en annan femma, men att sträva efter det på förhand känns helt naturligt.

Imponeras du av andra lag, till exempel Djurgården, Malmö och Göteborg?
 – Det hjälper inte AIK på något sätt att imponeras av en annan klubb. Det gör inte bättre resultat åt oss. Det är inte alltid så jävla kul att nå resultat. Det är ett djävulskt hårt jobb. 1999 – med Champions League – är det tuffaste året jag varit med om, jag var så sliten... men det är det året man kommer ihåg. Samma sak i fjol.

Vilket spelsystem kommer AIK använda 2006: 3-5-2 eller 4-4-2?
 – Grunden är att vi kommer att inleda med fyra i backlinjen. Men för mig handlar det om balans, och att spelarna förstår exakt hur vi ska försvara. Det skiljer från match till match.

Du var inte så heltänd på att Derek Boateng skulle spela i AIK inför förra säsongen?
 – Visst stämmer det. Jag är inte intresserad av en spelare som inte vill bli utvecklad av mig. Och han var nog övertygad om att han inte skulle bli kvar i AIK. Men vi talades vid och han insåg vad som är viktigt för att han skulle funka bra i AIK. Då blev det ett helt annat läge.

Stämmer det att ni tackat nej till en del lukrativa bud på Boateng?

 – Visst, vi har haft anbud, även om jag kan inte svara exakt på storleken. Men jag vill ha kvar honom.

Hur viktig kommer Johan Mjällby bli under 2006?
 – Det är en försiktig optimism, med tanke på knäet. Han är väldigt vältränad, det märks att han varit proffs i många herrans år. Han är redo att offra väldigt mycket för att spela. Kommer han in på plan så kommer hans blotta närvaro att få mycket av uppmärksamheten av motståndarna – vilket innebär möjligheter för oss som lag.

Blir Daniel Tjernström fortfarande lagkapten med Mjällby på planen?
 – Ja, Tjernström är kapten. Johan är naturligtvis en oerhört stark ledare, och han kommer inte agera annorlunda om han har bindeln eller inte.

Henke Larsson – det känns inte helt verkligt i AIK, va?
 – Det är helt i sin ordning att AIK är med i processen. Som Sveriges största klubb ska vi vara med. Sen om det innebär att han hamnar här eller inte får vi se.

Du tycker inte det är orealistiskt?
 – Det är dumt att utgå från att det är orealistiskt innan man försöker. Då är det svårt att lyckas.

Vilka spelare kommer att överraska i AIK nästa år?

 – Jag tror naturligtvis mycket på våra nyförvärv. Och jag tror att Daniel Tjernström kommer att ta ytterligare ett steg. Sen hoppas och tror jag att Kristian Haynes har en potential han inte visat tidigare i sin karriär.

Vem är AIK:s viktigaste spelare?

 – Det är klart att lagkaptenen alltid är en viktig spelare. Det är alltid lättare att ta ut en kapten.

GAIS Wilton Figuiredo var nummer ett på er värvningslista. Varför?
 – Han gjorde mål på oss på Råsunda, och redan då kändes det att han ville spela i AIK. Eftersom han inte jublade. Han är spelskicklig, en spelare som vi ska göra ännu bättre för att han ska få fira triumfer i AIK. Men han var osynlig och visades ut i kvalmatcherna mot Bois.

Många menar att du borde släppa fram unge Robert Åhman-Persson mer?
 – Så är det. Men å andra sidan så ska man inte få chanser bara för man är en talang. Det är en balansgång, vilket ansvar är man mogen att ta. Man ska förtjäna chanser, det är en resultatorienterad värld.

Intervju: Expressens Mathias Lühr, 4 januari 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar