torsdag 8 februari 2018

"Dala" om dusterna med Keith Spurgeon (Offside 2007)

 "Omställningen från division sex till Allsvenskan frestade på. Plötsligt var det viktigt hur muren ställdes upp på träningen, att man stod rätt i markeringen – sådana saker. Om jag missade sa folk åt mig, det hade jag aldrig upplevt tidigare.

Mest krävande var ändå dusterna med tränaren, engelsmannen Keith Spurgeon. Han ogillade mig starkt. Om du frågar någon av mina gamla lagkamrater kommer de att säga att Keith var en riktig tyrann mot mig. Han tyckte att jag var slö – och sanningen är att jag var oerhört trött. Att träna sex gånger i veckan, i det tempot, körde slut på mig. När jag kom hem gick jag direkt i säng för att spara kraft till nästa dags pass. Ove Nilsson, som också var nyförvärv, försökte få med mig ut. ›Vi nya måste hålla ihop‹, sa han. Jag tackade alltid nej. Det skulle ha tagit för mycket av min energi.


En gång ville Keith att jag skulle stanna kvar efter träningen. Han sa: ›Tänk att du står under ett äppelträd. Det är mycket äpplen där uppe, men du ska inte tro att du bara kan sträcka ut handen och vänta på att ett ska ramla ned. Du måste hoppa upp och ta äpplena.‹ Sedan gav han mig en högerkrok i magen så jag tappade luften. Det var hans ledarstil. Vi fick inte kalla honom annat än ›Mister Spurgeon‹ eller ›Boss‹.


Strax före seriestarten 1975 skulle truppen på tränings­­läger och två lärlingar skulle få följa med. Inget tydde på att det skulle bli jag. Sedan, vid en träning på Skytteholms grus, blev Keith arg för att mittbackarna Börje Marcus och Jan-Olov Wallgren inte spelade iväg bollen tillräckligt snabbt. Han ersatte Marcus för att själv visa hur det skulle gå till.


Jag insåg att detta var min chans att ge igen. Nu var tränaren spelare, och på samma nivå som jag. Jag smög upp bakom Keith och när han fick bollen gick jag in i en sten­hård tackling. Han var oförberedd, flög flera meter med huvudet före och skrapade upp ansiktet i gruset. Sedan kröp han av planen utan att säga ett ord. Jag tänkte: ›Det var det. Nu finns det inte en chans att jag kommer med på träningslägret.‹ Ett par dagar senare kom assisterande tränaren Jim Nildén och sa att jag var uttagen: ›Mister Spurgeon säger att han ser en tuffhet i dig nu som han inte såg tidigare.‹"
 

Offside, 2007.

Mot Halmstad, 1976.

 Keith Spurgeon med Kurt Liander och Jim Nildén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar