onsdag 21 februari 2018

Ove Rübsamen

Om övergången från Djurgården
"AIK gjorde ett bra jobb när jag kom till klubben. Och Gunnar Nordahl var tränare, en skön lirare. Snällare tränare finns inte. Och det var tur att jag var anfallsspelare för det var mest anfallsspel han brydde sig om. [...] Att han var stor som fotbollsspelare visste jag. Men hur stor han egentligen var fick jag klart för mig när AIK, på väg till ett träningsläger i Västindien, mellanlandade i New York och gjorde ett besök i Little Italy. När Gunnar kom dit blev italienarna helt tokiga och omsvärmade Gunnar. Så stor bland italienare i USA, då kunde man tänka sig hur det var i Italien."

Om nedflyttningen 1979
"Vi fick en del skador och hade en tunn trupp. Samtidigt var det rörigt på tränarsidan med Jens Lindblom som någon slags manager och Bosse Pettersson som tränare. Det passade inte oss, vi fick aldrig riktigt klart vilka roller de hade."

Om Rolf Zetterlunds ankomst 1981
"Då började vi träna något hiskeligt. Det var en revolution, Roffe höjde kraven och förändrade mycket. Det var träning i stort sett varje dag plus att vi skulle köra individuella löp- och styrkepass. Själv blev jag mycket starkare och fick större självförtroende. Samtidigt körde Roffe så hårt att vi ofta var nedtränade. 1982 kom vi näst sist i Allsvenskan och fick kvala oss kvar mot Djurgården. Då var vi ofta tunga och sega."

Om UEFA-cupmatcherna mot Dundee United 1984

"Det var helt makalöst. På Råsunda hade vi haft ett bra grepp men i Dundee var det något helt annat. Det verkligen syntes i deras ögon, den värsta förändringen jag varit med om."

Om varför han avslutade karriären vid 28 års ålder
"Jag hade svårt med motivationen, med Roffe Zetterlund som tränare var det en makalös träning, ingen lekstuga under de månader då det inte var matcher."

Om klubbkänslan
"Det var pappa och storebröder som fick mig att bli djurgårdare när jag var liten. Nu har jag konverterat helt. Jag gillar AIK som förening och det sätt man har drivit fram klubben. Jag har inga dåliga minnen från AIK. Tvärtom, stämningen på matcherna, och den norra läktaren, är underbar. Och tifo-arrangemangen är otroliga. Jag brukar skänka pengar till tifo-gruppen, de gör ett fantastiskt jobb."

Om lagkamraten Jyrki "Jykke" Nieminen
"De första åren Jyrki var i AIK pratade han nästan ingenting. Efter ett tag upptäckte vi att han hade matchprogrammet med sig i bakfickan när vi spelade. Mitt i matcherna kunde han ta upp programmet och kolla resultattavlan för att se hur hans tips gick. Roffe Zetterlund upptäckte detta i en match i Halmstad och då blev det inte så kul."


AIK.se, 2002.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar